Wiadomości

Trwa akcja PRĘDKOŚĆ! Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Grodziscy policjanci z Ogniwa Ruchu Drogowego informują, że w dniach 19 – 24 marca br. na terenie całej wielkopolski odbędą się działania kontrolno – prewencyjne skierowane na eliminowanie negatywnych zachowań uczestników ruchu drogowego pod kryptonimem „PRĘDKOŚĆ”. Przedstawiamy stan bezpieczeństwa na drogach powiatu grodziskiego oraz całego województwa wielkopolskiego.

 

W tych dniach policjanci będą prowadzili wzmożone kontrole prędkości na terenie powiatu grodziskiego, których będzie obowiązywać zasada „zero tolerancji”.

Celem tych działań w szczególności będzie eliminowanie zachowań uczestników ruchu takich jak: 

  • przekraczanie dopuszczalnej prędkości jazdy w obszarze zabudowanym jak i poza nim,
  • nieprawidłowe parkowanie w rejonach przejść dla pieszych,
  • nieudzielanie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych,
  • nieprawidłowe poruszanie się pieszych po drodze, nieużywanie elementów odblaskowych oraz odpowiedniego oświetlenia przy rowerach,
  • niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy oraz brak urządzeń ochronnych.

ANALIZA STANU BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH POWIATU GRODZISKIEGO W  LATACH 2013 - 2016

 
 

 

 

2013

2014

2015

2016

 
 

Liczba wypadków

25

24

21

21

 
 

Liczba ofiar

32

35

22

23

 
 

Liczba zabitych

6

6

2

4

 
 

Liczba rannych

26

29

20

20

 
 

Liczba kolizji

225

240

242

293

 
 

Suma zdarzeń

250

264

263

314

 

 

Jedną z najczęstszych przyczyn powodujących wypadki drogowe lub kolizje na terenie powiatu grodziskiego było przekraczanie dozwolonej prędkości. Tylko w 2016 roku odnotowano aż 101 zdarzeń spowodowanych tą przyczyną.

LICZBA ZDARZEŃ DROGOWYCH W POWIECIE GRODZISKIM Z PODZIAŁEM NA GMINY

Gmina

Wypadki

kolizje

Rok

2016

Rok

2015

liczba

zabici

ranni

Grodzisk Wlkp

9

2

9

117

126

102

Rakoniewice

6

1

6

92

98

87

Wielichowo

1

0

1

32

33

30

Kamieniec

2

1

1

31

33

33

Granowo

3

0

3

21

24

32

  1. PRĘDKOŚĆ  ZABIJA NA DROGACH !

 

STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM W WIELKOPOLSCE W LATACH 2012 – 2016

W 2016 roku na drogach woj. wielkopolskiego zaistniało 36.758 zdarzeń drogowych, w tym 2.304 wypadki, w których 249 osób poniosło śmierć, a 2.669  doznało obrażeń ciała. Policji zgłoszono 34.454 kolizje drogowe.

 

W porównaniu z rokiem 2015 r. nastąpił wzrost liczby:

  • wypadków drogowych            o       110 tj.   5,0 %,
  • osób zabitych                         o           4 tj.   1,6 %,
  • osób rannych                         o       149 tj.   5,9 %, 
  • kolizji drogowych                   o    4.896 tj.   16,5%.

         Zdecydowaną większość zdarzeń drogowych spowodowali kierujący pojazdami – 84,2 %.

         W 2016 roku w Wielkopolsce odnotowano 2.013 wypadków z winy kierujących, w których 201 osób zginęło, a 2.367 zostało rannych; zgłoszono również 28.942 kolizje drogowe.

Od lat, jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach wypadków drogowych obok nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu jest

PRĘDKOŚĆ I ZACHOWANIA ZWIĄZANE Z PRĘDKOŚCIĄ:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
  • gwałtowne hamowanie.

Przyczyny zdarzeń drogowych z winy kierującego:

PRZYCZYNY

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

2015

2016

2015

2016

2015

2016

2015

2016

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

421

439

59

65

567

554

4133

5244

Niezachowanie bezp. Odległości między pojazdami

115

132

5

4

148

173

4432

5243

Gwałtowne hamowanie

8

8

0

0

10

9

69

57

 

       

 

 

 

 

 

 

 

Wykroczenia spowodowane niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu, niezachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i gwałtownym hamowaniem stanowiły w 2016 roku odpowiednio:

  • 28,8 % wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących,
  • 34,3 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
  • 31,1 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
  • 36,4 % kolizji drogowych spowodowanych przez kierujących.

Bardzo niepokojącym zjawiskiem, niekorzystnie wpływającym na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w województwie wielkopolskim, jest wzrost udziału „prędkości” jako głównej przyczyny postawania wypadków w porównaniu do roku 2015.

  1. RODZAJE ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”

         Niektóre rodzaje zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:

 

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

PRĘDKOŚĆ

wywrócenie się pojazdu

73

7

129

403

najechanie na drzewo

58

26

109

139

zderzenie pojazdów tylne

45

2

109

1020

zderzenie pojazdów czołowe

29

14

97

134

zderzenie pojazdów boczne

22

6

51

292

najechanie na słup, znak

13

2

28

268

najechanie na barierę ochronną

8

2

8

257

najechanie na pieszego

7

3

14

7

najechanie na unieruchomiony pojazd

5

2

6

129

 

  1. RODZAJE POJAZDÓW, KTÓRYCH KIERUJĄCY BYLI SPRAWCAMI ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ"

Niektóre rodzaje pojazdów, których kierujący spowodowali zdarzenia drogowe, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:

 

 

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

RODZAJ

POJAZDU SPRAWCY

samochód osobowy

351

55

470

4375

motocykl

33

7

31

102

motorower

19

1

21

58

samochód  ciężarowy

34

2

46

547

 

  1. WIEK SPRAWCÓW ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”

Najliczniejszą grupą wiekową sprawców zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy są osoby młode,
w wieku 18-35 lat:

 

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

WIEK

SPRAWCY

18 lat

35

3

54

202

19 lat

18

2

22

219

20 lat

26

1

37

248

21 lat

21

3

24

201

22 lat

14

7

24

229

23 lat

20

2

26

190

24 lat

19

4

21

187

25 lat

16

1

27

199

26 lat

13

3

13

139

27 lat

20

5

42

149

28 lat

18

1

25

165

29 lat

11

2

9

156

30 lat

12

2

14

157

31 lat

11

2

12

141

32 lat

14

1

17

150

33 lat

7

2

5

139

34 lat

10

1

11

133

35 lat

10

2

14

97

  1. SZYBCIEJ ZAWSZE OZNACZA NIEBEZPIECZNIEJ !

Powyżej przytoczone zostały dane statystyczne zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną była „prędkość”. Z całą pewnością „prędkość” miała swój niekorzystny udział w większości zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie Wielkopolski.

Większa prędkość jazdy to:

  • gorsza obserwacja drogi,
  • zawężenie pola widzenia,
  • zbyt późne zauważenie przeszkody (stojącego pojazdy, pieszego, wyrwy w nawierzchni drogi, itp.),
  • mniej czasu na reakcję,
  • podejmowanie szybko niewłaściwych decyzji o wykonaniu manewrów, np. wyprzedzania, skrętu, itp.
  • wydłużenie drogi hamowania i drogi zatrzymania,

ROZPĘDZIĆ JEST ŁATWO – ZATRZYMAĆ JUŻ NIE.

 

 

Powrót na górę strony