Uwaga Wypadki

Kolejny wypadek na obwodnicy miasta

Grodzisk Wlkp., woj. wielkopolskiego

101_3349Do groźnego wypadku drogowego doszło w dniu dzisiejszym na obwodnicy miasta Grodziska Wlkp. Skrzyżowanie ulic Europejska - Kąkolewska po raz kolejny okazało się nieszczęśliwe, tym razem dla kierującego oraz pasażera samochodu m-ki VW Golf, którzy w wyniku zderzenia z samochodem ciężarowym doznali ciężkich obrażeń ciała. Okoliczności zdarzenia wyjaśniają policjanci grodziskiej „drogówki”.

 

101_3347

Dyżurny grodziskiej komendy w dniu 05.06.br. w godzinach przedpołudniowych powiadomiony został o zdarzeniu drogowym na obwodnicy Grodziska Wlkp., skrzyżowanie ulic Europejska – Kąkolewska. Funkcjonariusze grodziskiej „drogówki”, którzy na miejsce zdarzenia udali się niezwłocznie ustalili, że 61 letni mężczyzna mieszkaniec gm. Grodzisk Wlkp. wjeżdżając na skrzyżowanie z drogi podporządkowanej ulicy Kąkolewskiej w ulicę Europejską nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu 30 letniemu mieszkańcowi pow. Chodzieskiego, który kierując samochodem ciężarowym z załączoną naczepą typ. beczka do przewozu paszy, jechał z kierunku Grodziska Wlkp. w stronę Nowego Tomyśla.

 

101_3346

 

Funkcjonariusze pracujący na miejscu zdarzenia zabezpieczyli wszelkie ślady oraz sporządzili odpowiednią dokumentację pozwalająca wyjaśnić okoliczności tego zdarzenia. Ustalili również, że pasażerem samochodu VW Golf było 3 letnie dziecko, które siedziało w foteliku za kierowcą zapięte w pasy bezpieczeństwa.

 

101_3350

 

W wyniku tego zdarzenia do Szpitala Specjalistycznego w Poznaniu przewieziono 3 letnie dziecko, natomiast kierujący samochodem VW Golf, pozostał w grodziskim szpitalu na obserwacji. Kierujący samochodem ciężarowym nie doznał żadnych obrażeń.Ostrożność, rozwaga oraz pełna koncentracja podczas kierowania pojazdem w dużym stopniu przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W tym przypadku zachowanie kierującego VW Golfem doprowadziło do bocznego zderzenia się tych pojazdów.

 

101_3351

 

Postępowanie w powyższej sprawie pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Grodzisku Wlkp. prowadzi Wydział Kryminalny tutejszej jednostki.

Policja apeluje do kierujących pojazdami o zachowanie ostrożności, a zwłaszcza rozwagi podczas poruszania się na drogach zarówno tych lokalnych jak i krajowych. Zachowywanie podstawowych wymogów bezpieczeństwa, przestrzeganie znaków drogowych oraz dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze pozwoli na minimalizacje skutków zdarzeń drogowych, które w dużej mierze zależą od nas samych.

 

 

101_3352

 

 P A M I Ê T A J

Pasów nie zapinasz dla policji, zapinasz je dla siebie – w tym przypadku gdyby 3 letnie dziecko nie było zapiete w pasy mogłoby nie przeżyć.W większości krajów europejskich tylko co piąty kierowca zapina pasy bezpieczeństwa. Najczęściej do przestrzegania regulaminu odwołują się Francuzi, gdzie w skali całego kraju pasy zapina 97% osób podróżujących z przodu i 68% na tylnych siedzeniach.

Nawyku zapinania pasów przed wyruszeniem w drogę nie mają niestety Polacy. Tylko średnio 71% osób jadących na przednich siedzeniach decyduje się na zapięcie pasów i tylko 40% na tylnych.

Śmiertelność w wypadkach drogowych w Polsce na tle innych państw europejskich jest wyjątkowo wysoka. Na każde 100 wypadków w naszym kraju ginie prawie 12 osób, podczas gdy średnio w krajach Unii 3 osoby. Towarzyszy temu wysoki odsetek urazów powypadkowych prowadzących do trwałego inwalidztwa, zatem policjanci Ruchu Drogowego proponują i zachęcają:

PRZYPNIJ DUSZÊ DO CIAŁA

- zapięte pasy bezpieczeństwa co najmniej dwukrotnie zwiększają szanse przeżycia wypadku w samochodzie,
- pasy wiążące kierowcę z autem umożliwiają lepsze wyczucie ruchów pojazdu i precyzję kierowania,
- poduszka powietrzna zabezpiecza przed urazami głowę, właściwie ustawiony zagłówek chroni szyję,
zapięty pas zabezpiecza całe ciało.

Prawidłowo zapięte pasy powinny płasko przylegać do ciała. Pas biodrowy opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha. Pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku, bez tendencji do zsuwania się z ramienia.

W tym celu dopasuj górny punkt mocowania pasów bezpieczeństwa (na bocznym słupku).

Jeżeli jesteś grubo ubrany, rozepnij płaszcz, kurtkę lub marynarkę i poprowadź taśmy pasa jak najbliżej ciała. Po zapięciu klamry naciągnij pas piersiowy, żeby skasować luzy. Pas działa tym skuteczniej, im ściślej opasuje chronioną osobę. Nowoczesne pasy samonapinające nie krępują ruchów, jednak mogą się nadmiernie poluzować! Dlatego naucz się raz po raz naciągać pas, by przylegał do klatki piersiowej i bioder.

Wszystkie osoby w samochodzie zajmujące miejsca wyposażone w pasy, powinny je zapiąć zanim pojazd ruszy. W interesie tych, którzy siedzą z przodu jest, aby zapięli pasy także siedzący z tyłu. Prawa fizyki są bezwzględne dla uczestników wypadków. W razie czołowego zderzenia nie zapięty pasażer siedzący z tyłu, przełamie oparcie przedniego fotela i zmiażdży osobę na nim siedzącą.

Pas nie uchroni przed wysunięciem się spod niego osoby leżącej na odchylonym fotelu, ani nie zapobiegnie uderzeniu o deskę rozdzielczą kogoś, kto w momencie wypadku był pochylony do przodu. Jedyna pozycja dająca duże szanse przeżycia to pozycja siedząca.

Pas jest najlepszą ochroną dla kierowcy i pasażerów, we współpracy  z prawidłowo ustawionym zagłówkiem i poduszką powietrzną. Zagłówek chroni szyję przed bardzo niebezpiecznymi i bolesnymi urazami w razie gwałtownego odchylenia głowy do tyłu, a poduszka chroni głowę i klatkę piersiową przed uderzeniem w kierownicę, deskę rozdzielczą lub słupek przedni; jednak podstawą bezpieczeństwa są dobrze zapięte pasy! Utrzymają w pozycji bezpiecznej każdego zapiętego nawet podczas dachowania pojazdu lub innych niekontrolowanych ruchów.

Dobrze zapięty pas ułatwia kierowcy panowanie nad samochodem, zwłaszcza  w zakrętach i na nierównościach drogi. Zamiast kurczowo trzymać się kierownicy można nią precyzyjnie skręcać. Ponadto „przywiązanie” do samochodu umożliwia wyczucie każdego nieoczekiwanego ruchu pojazdu, na przykład uślizgów tylnej osi lub kół przednich i natychmiastową reakcję.

PASóW NIE ZAPINASZ DLA POLICJI, ZAPINASZ JE DLA SIEBIE – BY LEPIEJ CZUĆ SAMOCHóD I NAD NIM PANOWAĆ ORAZ BY CHRONIĆ ŻYCIE W RAZIE WYPADKU.

Pasy nie ocalą życia w razie uderzenia w twardą przeszkodę z prędkością 100 czy więcej kilometrów na godzinę. Ale pamiętaj! Życie można stracić nie mając zapiętych pasów bezpieczeństwa przy zderzeniu z prędkością zaledwie 30-20 km/h. Dlatego też w mieście, zwłaszcza podczas jazd z niewielkimi prędkościami, zapięte pasy są najlepszą gwarancją życia.

NIE WYMYŚLONO SKUTECZNIEJSZEGO SPOSOBU PRZYWI¡ZANIA DUSZY DO CIAŁA W SAMOCHODZIE, NIŻ ZAPIÊTE PASY.

W chwili zderzenia auta z nieruchomą masywną przeszkodą z prędkością około 50 km/h., na ludzi wewnątrz auta działa ogromna siła przeciążenia; osoba  o wadze ciała 75kg przez moment ma „masę zderzeniową” około 3750 kg. Nikt nie jest w stanie przeciwstawić się takiej sile i zostanie rzucony na deskę rozdzielczą, albo wyrzucony przez okno i jego ciało ulegnie zmiażdżeniu, chyba, że powstrzymają je dobrze zapięte pasy.Zadaniem pasów jest „przywiązanie” człowieka do fotela i utrzymanie w pozycji siedzącej w momencie zderzenia tak, aby ciało nie uderzyło w twarde elementy kabiny, ani z niej nie wypadło.

ZAPNIJ PASY ALBO ZAPŁACISZ.... ŻYCIEM, ZDROWIEM LUB GRZYWN¡  PAMIÊTAJ O TYM ZAWSZE.

 

Powrót na górę strony